Familiebedrijven lijken zich steeds meer te verenigen en nemen een steeds groter deel uit van de ondernemers populatie. Iedereen begrijpt dat binnen een familiebedrijf de aandeelhouders en dus eigenaren uit één familie komen. Maar wat een familiebedrijf precies inhoudt is vaag en voor veel mensen nog onduidelijk. In dit artikel wordt dit verder uitgelegd. Daarnaast wordt in dit artikel gepraat over hoe het ondernemen van familiebedrijven in zijn werk gaat. Ook wordt de opvolging binnen familiebedrijven behandelt, omdat dit nogal eens voor problemen zorgt. Dit artikel heeft als doel u van meer informatie te geven over familiebedrijven. Voorbeelden van familiebedrijven zijn veel boerenbedrijven, Heineken, Jumbo en ook Simsontapijt.

Wanneer is een bedrijf een familiebedrijf?

Ten eerste kunnen we onszelf de vraag stellen: “Wie behoort er tot de familie en wie niet?” De vraag heeft enerzijds betrekking op de privé-omgeving en anderzijds op de zakelijke omgeving. Begin eerst met dat laatste: wat is een echt familiebedrijf? Hier hanteren we de norm dat 100% van de aandelen van het bedrijf eigendom is van dezelfde familie. Dus de volgende vraag is: wie behoort tot deze familie? Voor het gemak kan er gezegd worden dat iedereen met hetzelfde DNA tot deze familie behoort. Toch strookt dit niet met het eigenaarschap van het familiebedrijf. Sommige familieleden of bloedverwanten hebben mogelijk eigendomsrechten, anderen niet.

Ondernemen met een familiebedrijf

Een familiebedrijf is een bijzondere vorm van ondernemerschap, die meestal alleen wordt begrepen door degenen die zijn geboren en getogen in een dergelijk gezin, met professionals uit het bedrijfsleven. Het familiebedrijf wordt over het algemeen in een economische stijl geleid. De familie zoekt gelijkgestemden, om de passie voor het bedrijf te delen. De maatschappelijke verantwoordelijkheid van het familiebedrijf is altijd groot. Het personeel komt namelijk uit hun omgeving. De sponsoring van lokale organisaties lijkt geworteld in het familiebedrijf. Het ontslaan van een persoon, omdat het economisch wenselijk of noodzakelijk is, wordt om persoonlijke redenen van allerlei aard zoveel mogelijk uitgesteld. Veel familiebedrijven zijn bestand tegen drama’s en crisissen, daardoor zijn familiebedrijven economisch gezien aantrekkelijk.

Opvolging binnen een familiebedrijf

Opvolging is een lastige opgave, zeker in een familiebedrijf. Bij gebrek aan een geschikte opvolger kan de verkoop of stopzetting van het bedrijf de volgende stap zijn. Dit kan goed zijn, maar helaas leidt het vaak tot problemen. Overdrachten buiten de familie hebben altijd invloed op de zaken van het bedrijf en de gevoelens van de familie. Het is belangrijk om te weten wie zijn kennis heeft verlaten, als het bedrijf nog in de familie bestaat. Sterker nog, als CEO documenteert ze de beschikbare, vaak unieke, kennis op het juiste moment. Als u vertrekt, kan uw verdwijning het voortbestaan ​​van het bedrijf ernstig in gevaar brengen. Met andere woorden, uw unieke kennis en vaardigheden zijn veel waard voor het bedrijf…

Over de auteur

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.