Door de coronacrisis zijn we massaal gaan thuiswerken. En dit heeft enorm veel invloed op ons dagelijkse leven. Niet alleen op het werk zelf, maar ook op de verhoudingen binnen het gezin. Helaas zijn er nog geen vooruitzichten wanneer we weer naar kantoor kunnen. Sterker nog, veel mensen geloven dat dit nu echt het nieuwe werken wordt en de meeste bedrijven een groot deel van hun personeel thuis zullen laten werken. Maar hoe pak je dit dan goed aan en zorg je ervoor dat privé en werk op de juiste manier gescheiden blijft? En hoe doe je dat als je belangrijke zaken moet regelen, waar enorm veel regelwerk bij te pas moet komen? Hier enkele tips voor efficiënter thuiswerken in tijden van corona.
Belangrijke zaken regelen? Zo vind je de concentratie!
Moet je voor het werk Transport Hongarije regelen? Dan zit je er vast niet op te wachten dat je telkens gestoord wordt. De internationale transportwereld is een zeer complexe bedrijfstak. Je moet echt kennis en ervaring hiermee hebben om te voorkomen dat je niet aan bepaalde regels voldoet. Dat betekent dus veel uitzoekwerk en nóg meer regelen. Wanneer je dergelijke belangrijke zaken moet regelen, dan is het belangrijk dat je je dus goed kunt concentreren.
Daar is een goede werkplek voor nodig. Niet iedereen is helaas gezegend met genoeg kamers in huis om een eigen kantoor te realiseren. Gelukkig zijn er ook nog andere manieren. Ga op zoek naar een ruimte waar overdag weinig mensen zullen komen en die je geheel kunt afsluiten. Dit kan een aparte eetkamer zijn, maar ook de eigen slaapkamer. Zorg er in elk geval voor dat er zo min mogelijk stoorzenders zijn. Ga dus vooral niet met de laptop op schoot op de bank zitten, want de televisie en de andere gezinsleden om je heen, maken werken dan zo goed als onmogelijk. Een goede werkplek is cruciaal wanneer je goed wilt kunnen blijven werken.
Routine in de dag brengen
Wanneer je niet naar kantoor hoeft, is het enorm verleidelijk om lekker lang in bed te blijven liggen of uitgebreid te ontbijten. Bedenk echter wel dat je de routine van de dag niet teveel moet aanpassen. Anders loop je het risico straks veel minder productief en juist meer vermoeid te zijn. Zeker wanneer dit ook nog betekent dat je uiteindelijk tot de late uurtjes door moet werken om deadlines af te kunnen ronden. Begin de dag daarom zoals je dat altijd doet. Zet de wekker, begin op een vaste tijd met werken, plan je taken in en zorg ook voor gestructureerde pauzes.
Blijf in contact met collega’s en je werkgever
Het is belangrijk om in contact te staan met je collega’s en werkgever. Daarom is het verstandig om bijvoorbeeld minimaal één keer in de week een zogenaamde Zoommeeting te plannen en samen in gesprek te gaan. Zo weet je precies wat er van je verwacht wordt en kunnen er geen fouten worden gemaakt. Bovendien kan er zo ook samen naar mogelijke problemen worden gekeken. Bijvoorbeeld wanneer je tegen dingen aanloopt bij het regelen van transport naar Hongarije. Of bij de twijfel om een extern bedrijf in te schakelen. Ook tijdens het thuiswerken moet het contact met collega’s en je werkgever goed geregeld zijn. Alleen dan kan het een kans van slagen hebben.
Laat een antwoord achter